- SRB
- ENG
IPARD II PROGRAM, Mera 1: INVESTICIJE U FIZIČKU IMOVINU POLjOPRIVREDNIH GAZDINSTAVA
Stručna podrška: dipl.inž., savetodavac, Aleksandar Davidov, PSS Novi Sad
Posebni uslovi za ostvarivanje prava na isplatu IPARD podsticaja: Fitosanitarni uslovi
Poljoprivredno gazdinstvo u vreme donošenja rešenja o dodeli IPARD sredstava mora biti u skladu sa uslovima koji se odnose na zaštitu životne sredine, javnog zdravlja, dobrobiti životinja i bezbednosti na radu.
Poštovanje nacionalnih uslova znači poštovanje odredbi nacionalnog zakonodavstva u fazi pre plaćanja, kao i da predmetna investicija ispunjava navedene uslove predviđene EU propisima u ovim oblastima, a sa kojima su usklađeni propisi Republike Srbije.
Deo nacionalnih propisa iz oblasti poljoprivrede koji su navedeni kao posebni uslovi za ostvarivanje IPARD podsticaja, odnose se na fitosanitarne propise, tačnije obuhvataju odredbe iz dva zakona iz oblasti kojom je regulisana fitosanitarna oblast i čijim odredbama je određeno i propisano ispunjavanje uslova iz oblasti zdravlja bilja i sredstava za zaštitu bilja.
Uprava za zaštitu bilja Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede (Fitosanitarna inspekcija) utvrđuje da li gazdinstvo ispunjava propisane uslove u oblasti zdravlja bilja i sredstava za zaštitu bilja, kao i da li predmetna investicija ispunjava uslove iz oblasti zdravlja bilja i sredstava za zaštitu bilja iz propisa u sektorima voća, povrća i ostalih useva koji su usklađeni sa propisima Evropske unije.
Provera navedenih uslova vrši se najmanje dva puta — nakon završene investicije u postupku odobravanja isplate IPARD podsticaja, kao i u periodu od pet godina nakon isplate IPARD podsticaja.
Na osnovu inspekcijskog nadzora, Fitosanitarna inspekcija izdaje dokument iz svog delokruga kojim se dokazuje da poljoprivredno gazdinstvo ispunjava propisane posebne uslove za ostvarivanje prava na isplatu IPARD podsticaja, kao i da predmetna investicija ispunjava uslove iz oblasti zdravlja bilja i sredstava za zaštitu bilja iz propisa u sektorima voća, povrća i ostalih useva koji su usklađeni sa propisima Evropske unije.
Pravni okvir za posebne uslove za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje predviđen pravilnikom u fitosanitarnoj oblasti:
U okviru objavljenog Vodiča za korisnike Mere 1, investicije u fizičku imovinu poljoprivrednih gazdinstava nalaze se i kontrolne liste za posebne uslove ostvarivanja prava na podsticaje ovim programom.
Na osnovu ovih kontrolnih lista ocenjuje se stepen usklađenosti sa Fitosanitarnim propisima i visina fitosanitarnog rizika po predviđenim kriterijumima.
Na osnovu navedenog ostaje nejasno kako se odlučuje u odnosu na stepen rizika, odnosno koliki je maksimalni rizik prihvatljiv.
Da ne bi bilo zabune, potrebno je podsetiti da IPARD-om II nije obuhvaćen čitav set zakonskih rešenja koji uređuju oblast poljoprivrede kod nas, propisan je samo minimum zahteva u posebnim uslovima.
Naime IPARD II obuhvata samo deo principa i načina obavljanja poljoprivredne proizvodnje koji obuhvataju dobru poljoprivrednu praksu i integralnu zaštitu bilja.
Upiti i provere prilikom fitosanitarne kontrole u postupku odobravanja sredstava se odnose na samo pojedinačne delove ovih principa i načina obavljanja pojedinačnih poslova u poljoprivredi dok se na druge ne odnosi, što u najmanju ruku može da zbuni korisnike ovih sredstava u pogledu ukupnih zakonskih obaveza kojima je regulisana oblast poljoprivredne proizvodnje.
Da pojasnimo:
Upit: Da li korisnik sredstava za zaštitu bilja odnosno držalac bilja PRIMENjUJE sredstva za zaštitu bilja... u skladu sa načelima dobre poljoprivredne prakse i integralne zaštite bilja?
Nejasnoću može da izazove činjenica da je izuzet samo jedan elemenat koji se kontroliše, iz niza elemenata koji čini dobru poljoprivrednu praksu iz čini se, nedeljive celine. Po definiciji preuzetoj iz Zakona o sredstvima za zaštitu bilja :
Dobra poljoprivredna praksa jeste obavljanje poljoprivredne delatnosti na način kojim se omogućava upravljanje poljoprivrednim zemljištem i reproduktivnim materijalom uz uvažavanje prirodnih karakteristika datog poljoprivrednog područja i optimalnu kombinaciju agrotehničkih mera u cilju očuvanja prirodne plodnosti poljoprivrednog zemljišta i sprečavanja prekomernog zagađenja životne sredine, prekomerne upotrebe sredstava za ishranu bilja i oplemenjivača zemljišta i sredstava za zaštitu bilja tako da proizvedeno bilje ili biljni proizvodi namenjeni ishrani sadrže što je moguće manji nivo ostataka sredstava za zaštitu bilja.
Integralna zaštita bilja jeste racionalna primena kombinacije bioloških, biotehnoloških, hemijskih, agrotehničkih ili oplemenjivačkih mera gajenja bilja, pri čemu je upotreba hemijskih sredstava ograničena na najnužniju meru potrebnu za održavanje populacije štetnih organizama ispod nivoa koji može prouzrokovati ekonomski neprihvatljivu štetu.
Ovde se može primetiti da u Kontrolnoj listi nisu dotaknute obaveze koje proističu iz Zakona o semenu, Zakona o poljoprivrednom zemljištu, Zakona o sredstvima za ishranu bilja i oplemenjivačima zemljišta, Pravilnika o maksimalno dozvoljenim količinama ostataka sredstava za zaštitu bilja u hrani i hrani za životinje za koji se utvrđuju maksimalno dozvoljene količine ostataka sredstava za zaštitu bilja i koji je praktično vodič za pronalaženje mere za količinu, učestalost i vreme zadnje primene pojedinih pesticida u proizvodnji različitih biljnih vrsta.
Pored toga posebnim fitosanitarnim uslovima za IPARD II nije uspostavljena obaveza kontrole vođenja Matične evidencije biljne proizvodnje (Knjige polja) čije je vođenje propisano Zakonom o poljoprivrednom zemljištu, zatim provera ispitivanja plodnosti zemljišta na svakih 4 odnosno 5 godina kao obaveza iz istog zakona.
Matična evidencija biljne proizvodnje (Knjiga polja) je dokumenat iz kojeg je jedino moguće sagledati postojanje principa integralne proizvodnje u pojedinačnim proizvodnjama poljoprivrednih proizvođača, bar do momenta dok se ne donese zakon koji će bliže regulisati i ovu oblast, a i druge oblasti npr. koje se tiču ograničenja upotrebljenih količina apliciranih azotnih hraniva po jedinici površine i zbog toga nije na odmet podsetiti na obavezu vođenja ove evidencije bez obzira na zahteve IPARD II programa podsticaja koji takvu aktivnost ne predviđaju kao obavezu.
Kontrolna lista unutar pojedinačnih definicija obuhvatila je minimum zahteva oslanjajući se samo na pojedinačne delove neraskidivih celina kao što su Dobra poljoprivredna praksa i Integralna zaštita bilja. Ovo se tumači pokušajem da se smanji pritisak na i ovako dosta komplikovanu procedure odobravanja sredstava.
U takvoj konstelaciji odnosa zahteva i zakonskih rešenja bilo bi veoma poželjno da poljoprivredni proizvođači usvoje princip maksimuma, a ne minimuma i da ono što se ne traži u ovom trenutku u posebnim fitosanitarnim zahtevima za aplikaciju za IPARD II sredstva, da i te elemente uvedu u svoju proizvodnu praksu, jer su na to i zakonom obavezni.
Tako koncipirana proizvodna praksa im u mnogome može olakšati i unaprediti bavljenje poljoprivrednom proizvodnjom, minimalni zahtevi samog IPARD II programa će biti ispunjeni, a eventualne promene pravilnika i proširenje posebnih fitosanitarnih zahteva ako dođu u smislu pomenutih uslova, neće ih iznenaditi.
Za sve nejasnoće i nedoumice na napred navedenu temu možete se obratiti vašoj područnoj Poljoprivrednoj stučnoj službi i vašem poljoprivrednom savetodavcu.
Bilten "Za našu zemlju", broj 62, februar 2018.