Čuvanje poljoprivredne mehanizacije tokom zime

Svi poljoprivredni proizvođači koji su proteklih godina obnovili i zanovili poljoprivrednu mehanizaciju i obezbedili sebi alate za lakši rad u polju, znaju koliko su značajnih sredstava uložili u savremenu poljoprivrednu mehanizaciju. Na žalost, neretka je slika i pravo “čudo”, koje se može videti na terenu, da se kod nekih proizvođača, preko cele godine, a naročito u periodu mirovanja, takva vredna mehanizacija može videti nezaštićena, pod vedrim nebom i uticajem vremenskih uslova.

Destruktivan uticaj vremenskih (ne) prilika na mašine, može prouzrokovati razne posledice. Neki delovi od polimera, plastike postaju kruti i pucaju, boje vremenom blede i menjaju svoju strukturu, gumeni delovi brže propadaju, dok na metalnim delovima voda i vlažnost, u kombinaciji sa prljavštinom, brže izazivaju koroziju.

Kvarovi koji nastaju neodgovarajućim čuvanjem mehanizacije, mogu predstavljati veći trošak nego što je trošak izgradnje adekvatnog objekta za čuvanje mehanizacije.

Sve poljoprivredne mašine treba da se čuvaju na zatvorenom, tamnom i suvom mestu (hangari, šupe, garaže, nadstrešnice). Pre parkiranja mehanizacije, potrebno je otkloniti sve nedostatke koji su primećeni u toku rada i zameniti sve pohabane i istrošene delove. Potrebno je oprati mašinu od masti, ulja, zemlje i žetvenih ostataka. Pri pranju i čišćenju, treba voditi računa da se ne probiju gumeni semerinzi oko osovina i da se vodom ne

napune ležajevi. Posle detaljnog pranja, mašine osušiti kompresorima ili duvalicama za lišće. Nepravilno korišćenje komprimovanog vazduha može dovesti do oštećenja, te stoga treba biti pažljiv. Kada je mehanizacija suva, pristupa se podmazivanju na svim predviđenim mestima, dok se ne istisne vazduh, voda i stara mast iz kućišta. Špricem i iglom mogu se podmazati mesta koja nemaju za to predviđene mazalice.

Treba detaljno očistiti motor i sistem za hlađenje, proveriti tačku mržnjenja rashladne tečnosti, pogledati u kakvom je stanju pumpa rashladne tečnosti i nabaviti novu ili remontovati postojeću, ukoliko je potrebno. Takođe treba proveriti stanje svih gumenih cevi i creva i zameniti ispucale. Hidraulične tečnosti se dosipaju do zimskog maksimuma da bi se smanjila količina vazduha, a samim tim i kondenzacija vode usled promena temperature. Rezervoar iz istih razloga treba da je pun, a treba namazati i gumu na poklopcu rezervoara ili je zameniti, ako je oštećena. Gume na mašinama treba da su oprane i napumpane na odgovarajući pritisak. Najbolje je odmah obaviti i servis svih ulja i filtera.

Kod kombajna treba obratiti pažnju da se slučajno negde nije zadržalo seme ili slama (elevatori, slamotres). Potrebno je proveriti nivo tečnosti u akumulatoru, koja treba da je 5 mm iznad ćelija, i na svakih 5 do 6 nedelja je treba dopuniti.

Plugovi i slične mašine koje su za vreme rada nezaštićene od korozije, treba detaljno oprati, a zatim i namazati mašću radne delove. Tako pripremljene mašine na kojima su zamenjeni svi istrošeni delovi, parkiraju se na suve daske ili palete. Lanci za pogon se mogu zaštiti specijalnim sprejevima ili ih je potrebno rastaviti i potopiti u ulje. Svi hidraulični klipovi treba da su uvučeni, kako ne bi korodirali. Prikolice treba dobro oprati, pogotovo između stranica.

Potrebno je proveriti ispravnost električnih instalacija i creva na prikolici. Jednom godišnje, najbolje pred zimu, treba skinuti točkove sa prikolice i pregledati i podmazati ležajeve. Rasipači mineralnih đubriva su posebno osetljivi, jer su mineralna đubriva jako korozivna. Potrebno ih je dobro oprati i namazati sve delove koji nisu zaštićeni bojom. Mesta na kojima je oštećena boja treba očistiti i opet obojiti.

Moderne prskalice, kad se operu i potpuno isprazne, u svom komplikovanom sistemu creva, zadržavaju još neku količinu tečnosti, koja pri smrzavanju može da nanese ogromnu štetu. Zato se pred zimu posle pranja (ispiranja čistom vodom ili specijalnim sredstvima), u rezervoar sipa koncentrat antifriza i pušta da cirkuliše po čitavom sistemu. Kad je antifriz prošao kroz sva creva, u jednom trenutku se zatvara centralni ventil, kako bi pumpa napravila jak pritisak i ispustila malo antifriza kroz sigurnosni ventil. Tečnosti koja izlazi iz prskalice treba proveriti tačku mržnjenja i ako je ona ispod -25C tada je ispravno, a ako nije, dodati još koncentrovanog antifriza dok se ne postigne željena temperatura.

Bilten "Za našu zemlju", broj 73, januar 2019.