- SRB
- ENG
Poljski izvoz jabuka u Kinu
Stručna podrška: Đorđe Simović, novinar i urednik portala Poljoprivreda info
Prošle godine u čitavoj Evropi bila je vrlo uočljiva hiperprodukcija proizvodnje jabuka. Vremenske prilike su i kod nas omogućile proizvodnju velikih količina jabuka, koje su, na žalost, imale slabiji plasman na tržištu i znatno nižu cenu od očekivane. Bilo je voćnjaka gde zbog lošeg odnosa cena kilograma roda jabuke i cene koštanja berača, jabuke nisu ni obrane.
Kako se pojedine zemlje iz EU poput Poljske, „dovijaju“ da osvoje nova tržišta i zarade na proizvodnji i prodaji jabuka, prikazao nam je stručni saradnik Đorđe Simović, novinar i urednik portala Poljoprivreda info.
Poljska je uložila puno truda kako bi se njene jabuke našle na tržištu Kine. Neophodni sertifikati otežavaju izvoz, ali trgovci očekuju da bi 2019. godine on mogao biti višestruko uvećan. Trenutno se jabuke iz Poljske mogu naći u 10 gradova u Kini.
Za poljske trgovce jabuka, Kina je oduvijek bila cilj. Proizvodna sezona je iznedrila preveliku ponudu, nisku cenu i probleme sa radnom snagom. Kina je mogući izlaz, ali to nije bilo lako, kaže Mihal Glijer, menadžer izvoza „Grupe Sad“: “Do sada smo izvezli nekoliko desetina kontejnera jabuka, i očekujemo da se taj broj udvostruči pre kraja sezone. Cilj za sledeću sezonu je dupliranje te količine i nastavak rasta. Trenutno prodajemo u deset gradova u Kini, a glavne sorte su Ligol, Gala i Šampion. Jabuke na tamošnje tržište stižu u dobrom stanju.“
KINESKI POTROŠAČ VOLI CRVENU JABUKU
Osim Poljske i Čilea, Novi Zeland i Sjedinjene Države takođe pokušavaju da izvezu svoje jabuke u Kinu: „Uprkos trgovinskom ratu, SAD je i dalje veliki igrač kada je u pitanju prodaja jabuka Kini. Naša prva faza izvoza sada je gotova. Uskoro ćemo početi da isporučujemo Crveni delišes i Red Jonaprins jabuke, koje su slađe po ukusu i puno sočnije. Reč je o kvalitetu koje kineski potrošači cene u jabukama. Mi ne isporučujemo jabuke zelene boje (Zlatni delišes) koje su trenutno veoma tražene u Evropi, ali i u Egiptu i Indiji. Kineski potrošači ne vole ove jabuke, tako da možemo da fokusiramo sve naše jabuke crvene boje na Kinu, dok još uvek možemo da prodajemo naše jabuke zelene boje širom sveta”, navodi Glijer.
Cene poljskih jabuka su pale pre nekoliko meseci, a voćari su neretko bacali plodove jer nije bilo zarade: “Veoma smo zadovoljni cenom kakva je sada. Zbog dodatnih troškova cena je prirodno viša nego što bi bila kod prodaje jabuka u Evropi. Fino podešavanje čitavog logističkog procesa od poljskog voćnjaka do kineskog kupca nije bilo jeftino, ali smatramo da bi za godinu ili dve mogli zaraditi više novca, a da cena neće porasti. Poenta je da smanjimo naše troškove i budemo efikasniji nego što smo sada, jer je sve novo za obe strane. Kako vreme prolazi, profitna marža bi trebala postati mnogo bolja za nas nego što je već“, tvrdi Glijer.
Kao primer poboljšanja, Glijer navodi da bi se pakovanje moglo poboljšati: “Postoji nova tehnologija pakovanja sa modifikovanom atmosferom koja bi trebala produžiti rok trajanja naših jabuka”.
Bilten "Za našu zemlju", broj 73, januar 2019.